Fråga facket Fråga facket

LOs yttrande över Ansvar och oberoende – public service i oroliga tider SOU 2024 nr 34

Remissyttrande LO anser att public service-företagen även fortsättningsvis måste ha ett brett uppdrag. Ett starkt public service, fritt från politiska och kommersiella intressen, och med bred geografisk spridning, ligger till grund för public services höga förtroende. Public service är av avgörande betydelse för det svenska totalförsvaret.

Publicerad Uppdaterad
Kopiera länk för delning

Sammanfattning av LOs synpunkter

• LO avstyrker utredningens förslag om ändringar i speglingsuppdraget.
  • LO anser att en striktare textbegränsning försvagar viktiga gruppers tillgång till aktiv nyhets- och samhällsinformation.
  • LO anser att förhandsprövningen ska tas bort.
  • LO delar inte utredningens bedömning att fokus på ökad granskning leder till stärkt legitimitet och ökat förtroende för public service.
  • LO avstyrker utredningens förslag att public service-företagens utbud ska kunna begränsas till två radiokanaler och två TV-kanaler.
  • LO avstryker utredningens förslag att närvaro på andra internetplattformar ska föregås av en bedömning av påverkan på kommersiella aktörer, och delar istället Försvarsberedningens bedömning.
  • LO ställer sig positivt till ett utökat samarbete där mer av UR:s utbud görs tillgängligt på SR:s och SVT:s plattformar på internet.
  • LO ställer sig positivt till ett utökat beredskapsuppdrag för UR.
  • LO anser att public service behöver riktade medel för beredskap och stärkt digital infrastruktur i enlighet med den anmodan som Försvarsberedningen inkommit med.
  • LO ser med oro på utredningens förslag om successiva nedskärningar av public service. I oroliga tider behöver public service stärkas.